De 25 de ani rad de „alifia vleminschi”


La multi ani, Nicolae Paul Mihail!

Exista doua feluri de oameni: cei care au citit Damen Vals si Potirul Sfantului Pancratiu, de Nicolae Paul Mihail, si cei care traiesc intr-o lume mai saraca. Cei din categoria secunda sunt insa, intr-un fel, mai fericiti: ei inca mai au de descoperit o luma noua, un taram vrajit. Noi putem cel mult sa revizitam, dar nu sa mai descoperim; pe ei insa ii asteapta placeri spirituale de o intensitate care noua ne este, acum, inaccesibila.

Scriitorul, scenaristul, criticul de arta (si lista nu e completa!) Nicolae Paul Mihail s-a nascut la 3 iulie 1923, el serbandu-si chiar astazi implinirea a 87 de ani. Tatal spiritual al inegalabililor Nicolae Ionescu zis si Pepsi, Mirandolina, Vicepresedintele, Raminagrobis, Micsuneasca, Tzoanca Mica, Genoveva, Alidada etc., fin erudit, hatru si posesor al unui lexic bogat pe care il foloseste, ca un Vasile Voiculescu, intru vrajirea cititorului, Nicolae Paul Mihail este scriitorul care iti intra in suflet si ale carui replici din romane le mai citezi si dupa 25 de ani – asa cum facem inca eu si prietenii mei. Umorul turbat din cele doua romane, mai ales ca am rezonat cu stilul in cauza, ne-a schimbat pentru totdeauna obiceiurile lexicale si stilistice. Poate parea banal sau general, si tocmai pentru a simti exact despre ce este vorba va invit, nu, chiar va indemn sa cititi cele doua scrieri. Personal i-am mai citit si Femeia cibernetica, un fel de frate mai mic al romanelor sus-mentionate, precum si articolele din Saptamana, pe care le citeam in adolescenta recunoscand, in spatele criticului de arta sobru, sagalnicia lui Pepsi; dar opera omului de litere (romane, scenarii de film etc.) este mult, mult mai intinsa.

In literatura noastra, este inevitabila comparatia cu aventurile lui Conan Doi ale lui Musatescu, numai ca prapastia dintre lumea lui Pepsi si cea a lui Conan Doi este uriasa, este de netrecut, este ca Elvetia pe langa Bagdad, ca Johnny Depp pe langa Tilica. Conan Doi era o clona trista care facea glumite posace, fortate, dar durul sensibil supranumit, datorita cutumelor sale de consum, Pepsi (daca ma intelegeti ce vreau sa spun :))), circar in copilarie, oenolog celebru, aventurier, lider innascut si scandalagiu la betie, este, ca sa zicem asa, din alt roman.

Dar destul cu vorba… cititi Damen Vals si Potirul Sfantului Pancratiu (eu le-am recitit de cel putin 10 ori). Acum poate parea ca fac reclama aiurea, dar, va asigur, dupa ce veti rade cu lacrimi singuri in casa, dupa ce veti fi uluiti de umorul extrem de actual al acestor romane scrise in anii ’70, de sensibilitatea culta a unor pagini, de badarania incantatoare a lui Pepsi, de fandoseala irezistibila a Mirandolinei, de cel mai tare concert rock din literatura romana (al trupei The Inconstients), de poeziile suprarealiste care va vor haitui mult timp dupa aceea, de Narcis Smith zis Vulpoiul din Minnesota, de neexplicata lovitura „bot de morun” si de misterioasa alifie vleminschi – dupa toate acestea o sa dati din cap zambind cu intelegere si o sa spuneti: Avea dreptate Veone ca trebuia sa citim romanele astea!

~ de veutzu pe 3 Iulie 2010.

65 răspunsuri to “De 25 de ani rad de „alifia vleminschi””

  1. piciorul cocoarei, pam-pam! 🙂

  2. @Mack: Uitasem de asta!! Si de multe, multe altele… De pilda, am vrut sa reproduc niste versuri de-ale lui Pepsi… si am constatat cu amaraciune ca nu mai tin minte niciunul 😦 Tu mai stii?

  3. @Rate This:
    Cu gratie-mi zvarl palaria
    Cojocul mi-l strang mai vartos
    In mana imi vajaie ghioaga
    Sunt tare, ma simt fioros!
    … sau cam asa ceva 🙂

  4. @Alphonse: Buun, foarte bun! Poate nu e perfect la cuvant si nici nu e suprarealista, dar da, e buna! Multumim!

  5. @ Alphonse: Ai cam nimerit-o, dar de fapt, din ce-mi mai sună în minte ultimul vers era încă şi mai profund:
    „…Sunt vână, mă simt arătos!”

  6. Ah, stati asa ca mi-am amintit un vers: „Mesaje longobarde scrise-n rune”!! Este?

  7. gugustiuc in zari albastre
    zbori spre infinit
    ochii tai ca doua astre
    m-au innebunit

    🙂

  8. My God!! Tu ai pus mana pe carte! :))

  9. nuhuhuuuuu :((
    mi-amintesc din copilărie!
    rabidibiron-pon-ton-ton biribiribon
    ca să nu mai vorbim de marele cunoscător al sufletului omenesc, miros de dublu silicat de aluminiu hidratat şi ‘bromoval, bă!’ – ramura bretonă 😀

  10. Mack, asta-i muzica ce-mi place!

    – Si stii cine era dama din masina?
    – Probabil ma-sa!

    celebra lovitura bot de morun

    …din gradina se auzi un rontait isteric…

    Apropo: am facut rost de telefonul maestrului si vreau sa-l rog sa ne acorde un mic interviu…

  11. nea Lipici şi a lui salopetă, ozeneul pe refren de ilai-ilai-ilai-la, Furfurel şi tortura cu gîdilatul la talpă, fără să ştie că Pepsi lucrase în circ şi nenea Adalbert îl punea să dea semnalul pentru rîsete cînd era cu mîna ruptă de la trapez.
    a, lovitura cu manda de biliard, tot a lui Raminagrobis…
    …[furişatul] pe vîrfuri, ca la balet…
    …înspre babord cuţitul răsuceşte, cocoşi de fier vei auzi cum bat…

  12. Hai, domne, scoate cartea, ca citesti din ea! :))

  13. ei, aş! de-aş mai avea eu cărţile la îndemînă…
    mai zicem aşa, tot din străfundul amintirii: micşuneasca şi curcanii hrăniţi cu mieji de nucă, precum şi acest tînăr mesteacăn al muzicii româneşti

  14. ah, mesteacanul era una dintre gagici, nu? la concursul ala unde au cantat si The Inconstients…

  15. va implooooooor, spuneti-mi cum pun mana pe cartile astea? fac orice…le-am cautat de mi-a sarit basca, prin librarii, anticariate, la tomberoane, pe saituri…si dejeaba, oameni buni….avetz mila de-un biet patron si ziceti-mi cum dau de potir si de damen

  16. ne bucuram sa gasim inca un fan al nepieritorului Pepsi! din pacate insa si noi cautam de ani de zile cartile si nu le mai gasim pe nicaieri. recent le-am recuperat, dupa cativa ani, insa trebuie lipite, brosate, sudate, ce-o fi, pentru ca le zboara foile de cat au fost citite. si cum e al treilea rand, de data asta nu le mai imprumut :))
    dar ne gandim la solutii, sorin…

  17. eu le-as face pdf-uri sau doc-uri si le-as baga pe net daca le-as gasi…dupa parerea mea astea-s comori nationale si nu au pret; alaturi de nea marin miliardar, de bibanu si inca vreo cativa, astea-s armele noastre secrete impotriva globalizarii; stiu totusi ca asta este ilegal si violeaza drepturile de autor, dar daca nimeni nu se mai baga sa editeze aceste carti, de ce nu am lua legatura totusi cu autorul si sa vedem ce spune? nici nu stiu daca mai traieste, stiu insa ca tatal lui Margelatu’ are o varsta inaintata; astept orice idei sau sugestii. Doamne ajuta!

  18. Sorin, autorul are incredibila varsta de 88 de ani, traieste la Sinaia si tot incerc sa-mi fac curaj sa-l rog pentru un interviu… care interviu va aparea aici, bineinteles.
    Cu scanatul nu stiu ce sa zic, iti dai seama ca sunt, nu stiu, vreo 500 de pagini… Ar dura mult prea mult… Da’ ma gandesc. Ideea ta este foarte, foarte buna 😉

  19. p e a i e c u i e u
    r r v a t r d t n c
    i i e l r u a i t u
    z n s a e r t p i
    o c t s c i e r r
    n a i e l c f u a
    i s g p u i i d d

  20. Sorin, esti un geniu :)) Uitasem faza cu tigaia…

  21. mai era o super faza dar de care nu imi aduc aminte decat aproximativ…adica atat cat sa incep sa rad singur ca prostu’:
    cand Pepsi decide sa il mascheze pe Capoforte, suspect de pemfigus, in negru cu par cret si recurge la maiestria lu’ nenea Adalbert macelaru’ (??). Capoforte indura cu stoicism chinurile transformarii si este scos in public dupa ce a primit si doua injectii cu parafina la baza nasului, sa para mai autentic:” Misto, zice Capoforte, acum doua saptamani va tin numai in blues-uri”, ” Da, confirma nenea Adalbert, cam atata tine”. Si mai apoi, cand Capoforte primeste consemn de la Pepsi sa vorbeasca numai „urdu”, cineva, nu mai stiu exact il roaga pe Pepsi ” trimite-l pe negru asta mai incolo sa-ti spun ceva”, Pepsi raspunde” du-te , ba, mai incolo, n-auzi?” si altele si altele, acu’ deja cand tst rad in mine cat pot……offfff, nustiu trebuie neeeaparat sa pun mana pe ele. Ne mai auzim

  22. in orice caz, daca printr-o minune, Doamne ajuta, fac rost de carti, promit aici in mod solemn ca le scriu la calculalor de la prima la ultima pagina, cu diacritice, cu tot ce trebuie, si daca domnul Mihail ingaduie le voi da tuturor celor care mi le cer…gratis

  23. Rad de 25 de ani de alifia vleminschi.. Bang-up 🙂

  24. ” Soarele stralucea ca un galbenus dintr-un ou spart de o mana rautacioasa in chelia lui Dumnezeu ” – e atat de tare ca o tin minte toata viata …
    sau ” trabantul meu se odihnea ca o capra batrana la umbra „

  25. Hei… hei… esti sigur ca sunt din cele doua romane? Ca nu-mi aduc aminte de citatele astea absolut deloc… Sigur, poate le-am uitat…
    Mai dezvolta, te rog 😉

  26. scuze, da’ „damen vals” nu se publica in serial in „saptamina” lu’ barbu, pe vremuri?
    ca io asa’mi amintesc.
    asteptam fiecare numar pentru asta, si ma pishi pe mine de ris!
    sper sa nu fac confuzie…

    ps
    abia acuma vad ca amintesti in articol de „saptamina”!
    inseamna ca alea erau!
    facea si „secu” ceva bun (asa zic astia acu’, ca revista aia era a secu’-lui)

  27. Ah, nu stiam ca a fost publicat in Saptamana… Poate unde romanele au aparut la inceputul anilor ’70, era prea devreme pentru mine… Cum ar fi sa apara azi in foileton si sa astepti cu sufletul la gura sa vezi cum a scapat Pepsi de tortura cu magnetofonul sau cine era printesa extraterestra a profesorului Gicu C. Niculescu?…
    Cum a fost sa poti citi romanele astea in Saptamana? 🙂 Poate ne puteti detalia…

  28. din pacate nu pot nici macar localiza in timp perioada in care s’au publicat.
    daca era pe la inceputu’ anilor ’70, inseamna ca si eu eram pre-puber si d’abia’mi „construiam solida si vasta mea cultura actuala”.
    daca’mi amintesc eu bine, pagina in care se publicau foiletoanele era vecina cu cea de rock-top-mini-top (sau cam asa ceva!), motivul principal pentru care cumparam publicatzia.
    iar, spre rusinea mea, despre existentza sau non-existentza lui nicolae paul mihail nu mi’am pus de prea multe ori problema de atunci incoace, cu toate ca’mi impresionase in mod cit se poate de placut simtzurile, pen’ ca il citeam in paralel cu marii absurzi (cautam si pe vremea aia lucrurile mai necomformiste sau pe cele ce nu cadrau cu dogmatismu’ general) si nu’mi parea – chiar deloc! – mai prejos.

    asta inseamna c’o sa caut acum sa’l recitesc, cu mintea mea de acu’!
    multzumita exclusiv dumneavoastra, pe bune!

  29. Ma bucur din inima ca v-a bucurat NPM. Asa cum, datorita comentariului dvs., mi-am reamintit de rubrica de muzica din Saptamana! Complet uitata… Mai scria de-un Compact, de-un Iris… Si amintirile revin: de pilda, cum trimiteam scrisori pe numele unor prieteni la rubrica aceea cu anunturi, gen: „Baiat de la tara, mare iubitor de Azur si Catanga, caut fata sa ma bage in seama” etc., iar in numarul urmator prietenul intorcea favorul: „Timid, introvertit, imi plac ciocolata cu alune si muzica populara, vreau sa ma insor cu oricine”, sau asa ceva.
    Si, pentru ca suntem cam de-o varsta, nu cred ca e exagerat sa ne tutuim – de dragul comunicarii 🙂

  30. am un anunt uluitor…am facut rost de carti…URAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!
    Nici acum nu imi vine sa cred

  31. adica damen si potirul…:)); un coleg mi-a spus ca le-a gasit pe net pe okazii.ro, cu proprietari diferiti…bref, la ora asta le tin pe amandoua in mana :)))))))))))

  32. De senzatie! Sa le recitesti si, te rog, sa ne spui si noua cum sunt cele doua opuri la o recitire dupa, banuiesc, mult timp 😉
    Esti tare!

  33. nu exista nimic mai groaznic decat o imaginatie lipsita de gust.damen vals au fost pentru mine cele mai plictisitoare pagini citite vreodata…

  34. Sunt zguduit ca ti s-au parut plictisitoare… dar na, fiecare cu ce-l distreaza. E chiar interesant, de altfel, sa vorbesti cu oameni pe care-i seaca lucruri care tie ti se par extraordinare.
    Chiar, cartile similare ale lui Tudor Musatescu te-au distrat?

  35. Ha haaa… am reusit si eu sa le gasesc, le-am comandat si le-am primit prin posta de la un anticariat online din Constanta. Cam rablagite ce-i drept, dar oricum sunt super happy! La parintii mei acasa nu am reusit sa le mai gasesc pe cele pe care le citisem in liceu..
    Mi-am si scanat Potirul, sa fiu sigur ca-mi ramine for ever 🙂

  36. Uuuuuuuu, ce idee de geniu! S-o scanezi… La cati fani grei avem aici, te-ai putea imbogati 😉

  37. Pacat ca nu se reediteaza si NPM… sunt sigur ca n-ar ramine cu ele nevindute 🙂 Asa m-am bucurat cind au reaparut in librarii romanele lui Vlad Musatescu.. pe toate le-am cumparat (desi le aveam pe cele vechi), sa am exemplare in buna stare.. sa le las urmasilor :))
    daca cineva chiar nu gaseste ‘potirul’ si e disperat, dati-mi un email.. fac o pomana.. 🙂

  38. Clar, un domn! 😉

  39. eu, eu, eu! eu vreau scanat!!

  40. da-mi o adresa de email…

  41. mackerelfish@gmail.com

    bogdaproste!!

  42. As dori si eu Potirul scanat dacă se poate!!! Rog frumos!

  43. Vreau si eu scanat ! Rog frumos

  44. Dau la schimb „Damen vals” PDF si/ sau word

  45. Daca domnii se milostivesc de niste bieti fani… Sa ne trimita si noua pdf-urile 😀

  46. cei care vreti pdf cu Potirul, lasati si voi o adresa de email pls 🙂

  47. Sa-ti dea Dumnezeu sanatate!
    filomeade_viata@yahoo.com

  48. am trimis pe email 🙂

  49. Esti un domn!

  50. Ciumec@gmail.com

  51. milennium@email.ro

  52. milennium@email.ro

  53. pot spera si eu la cele doua carti in format electronic? n-am tocit decat „potirul” pe cealalta n-am citit-o inca.

    pand_ora77@yahoo.com

    multumeeesc!

  54. […] trecuti cautam in zadar carti de Nicolae Paul Mihail pe la anticarii de la Universitate, care negau din cap superiori la auzul unui autor de care ei, […]

  55. Cu multa bucurie am gasit aceasta pagina in urma cu doi ani si de atunci ma rog sa apara cineva care sa aiba aceste minunate carti.
    @franco @Robert Aka-Țapu’, dragi mei, este posibil sa recitesc Potirul si Damen Vals ? (pdf, word. nu conteaza)
    Mii de multumiri.

  56. cezargv67@yahoo.com

  57. salutare, ti-am trimis link pe email 🙂

  58. Oameni de calitate! 😉

  59. Va rog frumos daca se poate , as vrea si eu cele doua carti. Cristian.dragoi@gmail.com

  60. hello
    ti-am trimis Potirul pe email, doar pe acesta l-am scanat..
    enjoy 🙂

  61. Multumesc mult

  62. Astazi,19 martie 2013 ,s-a stins din viata scriitorul,scenaristul,epigramistul Nicolae Paul Mihail ,cel care,alaturi de Eugen Barbu a dat viata personajului Margelatu din legendarul serial. De numele lui Nicolae Paul Mihail se leagă existenţa a 29 de scenarii de film, printre care „Haiducii“, serialul „Urmărirea“, „Un august în flăcări“, opt filme de lung metraj cu personajul principal Mărgelatu, dar şi numeroase cărţi pentru copii si nuvele satirico-umoristice. Scriitorul Nicolae Paul Mihail urma sa implineasca anul acesta venerabila varsta de 90 ani. Cei care doresc sa-si ia ramas bun de la Maestrul Nicolae Paul Mihail o pot face la capela Bisericii ortodoxe „Sfantul Ilie”,din Sinaia.

  63. Nu gasesc nimic nicaieri… Incredibil

  64. chrisbar007@yahoo.com
    Traiesc de multi ani in SUA, caut aceste carti de foarte multi ani. As dori daca se poate macar pdf format.
    Respect maestre, odihnestete in pace

  65. https://www.dropbox.com/s/hwkce2lsyemovel/potirul3.pdf
    ia-l de aici…

Lasă un răspuns

 
