Inception: Dali+Borges+Cacealmaua+Hitchcock+Escher+Dark City plus sirop gros de Hollywood


Inception nu este ceea ce pare ca este atunci cand vezi trailerul. Din punctul asta de vedere, dezamageste; dar in fond, cand ne trezim, nici visele nu mai sunt ceea ce credem ca sunt cand le visam, nu? Trailerul promite un film dalian, suprarealist, in care secventele onirice se impletesc cu realitatea… de fapt insa nu este asa. Este un film de actiune, iar majoritatea scenelor de vis le vezi deja in trailer. Sigur, e posibil ca exact asta sa fi vrut regizorul, in prelungirea a ceea ce spune personajul lui DiCaprio: „Dreams feel real while we’re in them. It’s only when we wake up that we realize something was actually strange”.

Marea problema a lui Inception este insa ca ar fi trebuit sa se ocupe mai mult de oniric, de fascinanta idee de vis in vis etc., si mai putin de impuscaturi, explozii si intrigi de film politist. Probabil insa ca intr-un film mai de arta, mai subtil, mai inteligent  (nu ca Inception n-ar fi inteligent) nu ar fi investit nimeni 160 de milioane de dolari.

Dupa cum zicea si Mary, nu e nimic nou in filmul asta: scarile imposibile ale lui Escher, visul in vis al lui Borges, orasul in continua schimbare din Dark City, extragerea informatiilor cu ajutorul viselor din Obsesia lui Hitchcock, pacaleala in pacaleala din Cacealmaua, incursiunea intr-o lume ireala, uitarea de sine si stergerea granitei dintre real si ireal din nenumarate titluri in literatura si film, de la Odiseea la Strange Days si la Timpul dezarticulat al lui Philip K. Dick. Si totusi, daca sari peste asta si peste concentrarea pe actiune si nu pe idee, ramane un film exceptional, muncit din greu, in care Nolan jongleaza cu cate 3-4 planuri ale existentei deodata. Si, contrar celor citite pana acum pe net, nu e deloc neclar, ci stufos (e drept), dar limpede, chiar daca usor ambiguu – asa cum ii sade bine unui vis.

Cel mai misto efect este insa ca filmul (in care se spune ca o ora in vis inseamna 5 minute in realitate) este trecut ca ruland la orele 4,  5.30,  7,  8.30 etc., deci ar dura o ora si jumatate – si totusi am constatat cu uimire ca de fapt dureaza aproape doua ore si jumatate. Oare sa fi fost o extraordinar de subtila stratagema publicitara? Sau oare sa fi visat totul?…

Acest articol a fost publicat în Uncategorized și etichetat , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

30 de răspunsuri la Inception: Dali+Borges+Cacealmaua+Hitchcock+Escher+Dark City plus sirop gros de Hollywood

  1. Pingback: Inception: Dali+Borges+Cacealmaua+Hitchcock+Escher+Dark City + plus sirop gros de Hollywood - Ziarul toateBlogurile.ro

  2. trifoi zice:

    Pai cand sunt trecute orele alea inseamna ca multiplexul respectiv il da in doua sali 😀 (si asa se face de obicei cu filmele cu priza la public, ba unele filme chiar au fost date si-n trei sali in paralel, vezi Avatar).

    Pe mine m-a deranjat la film ca partea emotionala nu a fost lucrata prea bine. Dar o sa scriu si eu despre el weekendul asta. 😀

  3. veutzu zice:

    Pai da, cand m-am limpezit la minte, m-am prins ca asta era explicatia ;)) Da’ pe moment a fost eerie…

  4. iti raspund aici ca sa ma asigur ca vezi …si te intreb pe ce lume traiesti?? si de unde stii tu ca sunt adolescent? …si stai linistit nu e de la lipsa de atentie pentru ca ea nu exista , am avut o relatie stabila si frumoasa de 2 ani , dupa care am renuntat ca sa profit de prostia lor si ghici ce imi merge foarte bine , daca citesti mai atent si analizezi ce am scris iti dai seama ca nu am zis femeie=proasta ci am zis ca majoritatea sunt proaste …si iti pot aduce sute de argumente , o zi faina

  5. veutzu zice:

    Pai, Razvan, e tot aia daca zici ca sunt toate proaste sau numai majoritatea. Plus ca daca (iti inchipui tu ca) le prostesti numai pe alea proaste, inseamna ca nu vei avea niciodata una inteligenta. Tu ai zis-o 😉

  6. nu intelegi , am avut si inteligenta chiar prea inteligenta pentru mine , dar de ce sa nu profit de una care e gata sa sara in pat din prima seara? , sunt tanar nu am de gand sa ma insor si in momentul in care o sa imi gasesc fata perfecta pentru mine atunci o sa se schimbe lucrurile , e prea mult de scris ca sa iti demonstrez ca majoritatea is proaste , am un articol pregatit o sa fie postat in curand acolo os a aduc argumente sa vezi 🙂

  7. veutzu zice:

    Sigur, o sa citesc 🙂
    Totusi, sa nu crezi ca numai una proasta iti sare imediat in pat din prima seara. Cand o sa intelegi asta, o sa poti considera ca ai ajuns barbat 😉

  8. pai inca nu sunt barbat , am doar 21 de ani , mai am multe de invatat , deocamdata mie imi iasa cu astea mai proaste si cand zic proaste nu ma refer neaparat la lipsa inteligentei si la felul prost in care gandesc , nu e un lucru destept sa se urce orice barbat pe tine , sa traga de tine si asa mai departe de aia le fac proaste ….dar totusi multumim creatorului pentru existenta lor ca fara el ce ne faceam in momentul in care nu aveam nici o fata serioasa la indemana?

  9. veutzu zice:

    Ma bucur ca te-ai mai inseninat si ti-ai mai nuantat pozitia.
    Totusi, reiese ca faci sex cu niste fete pe care le dispretuiesti. E bine asta?

  10. dar nu le dispretuiesc , pur si simplu le critic pentru ca ar putea face mult mai multe pentru ele si totusi se multumesc cu nimic

  11. veutzu zice:

    Pai atunci nu ela mai incuraja si tu 😉 Daca nu esti de acord cu coruptia, nu dai spaga, nu?

  12. pai daca fara spaga nu se uita nici moartea la tine ce faci? nu poti sa fii singur impotriva sistemului ;))

  13. veutzu zice:

    sigur ca nu poti. dar nu se poate si sa critici, si sa dai spaga 😉

  14. serialcharlie zice:

    Ai uitat Matrix. Aduce si cu Matrix. E un film care putea foarte usor sa nu fie si imi pare rau de biletul irosit, as fi putut sa vad Get him to the Greek a doua oara 🙂 Uluitor este ca pe imdb, review-urile sunt … fulminante. Ceea ce pare sa contrazica flagrant teoria saltului calitativ al generatiilor, sau, eventual, sa o confirme, numai ca viceversa

  15. veutzu zice:

    Eh, nu stiu daca irosit… Dar da. Si, daca stai sa dai l ao parte impsucaturile, totusi… totusi… e ceva acolo.

  16. Milena zice:

    Perfect de acord cu tine ovaj, filmul asta este un colaj (destul de inteligent) din mai multe idei „furate” din mai multe domenii artistice, si cu toate acestea mi-a placut… Si mie mi s-au parut prea multe impuscaturile, dar vorba ta…fara alea nu mergea nimeni sa il vada…l-am fi luat de pe net si ne-am fi uitat acasa la el; asa am dat bani ca sa aud toate efectele alea sonore si ca sa ma doara urechile dupa aceea :).
    Oricum, rar ies dintr-o sala de cinema punandu-mi intrebari de genul: „cum e mai bine sa traiesti? intr-o realitate paralela, unde esti fericit, sau in realitatea adevarata in care viata este dura? si pana la urma, care este adevarata realitatea?”. So,…cu siguranta voi dori sa revad acest film (si tu stii ca asta mi se intampla foarte rar… ).
    O faza simpatica din sala: langa mine statea un tip care se tot foia pe scaun; prietena lui il intreaba ce problema are si el raspunde in soapta, dar cu naduf: „m-am pierdut deja de la nivelul 2”.

  17. veutzu zice:

    Da, Mile, sa stii ca n-ai fi zis ca ai vrea sa-l mai revezi… Sincer, ma tot gandeam daca o sa vreau sa-l revad si nu prea gaseam argumente. Da’ cred ca totusi mi-ai facut pofta sa-l iau de la capat 😉 Hai sa ne vedem dup-aia la o bere, sa filosofam.

  18. serialcharlie zice:

    Daca e ceva acolo, nu e nimic nou, afara de cateva efecte speciale. De vreo doua sute de ani, de la Lewis Caroll incoace, s-a spus tot ce era de spus. Si sincer, nu ma deranjeaza impuscaturile; violenta gratuita poate sa fie si ea amuzanta, dar in combinatie cu psihologie ieftina, efectul este gretos si da, simt ca mi-am pierdut timpul. Greseala pe care nu o voi repeta cu Inception 2, 3, 10. 🙂

  19. veutzu zice:

    Inception 2, 3, 10 – deci tu stii ceva ce noi nu stim! :))

  20. Milena zice:

    Cu siguranta, daca apare Inception 2 va trebui sa se numeasca Deception…:)

  21. veutzu zice:

    :))
    Extraordinar de tacno!

  22. Adina zice:

    de acord cu melanjul propus de tine..,insa din imaginarul lui nolan nu putea iesi decat un vis…rational 😀

  23. Victor zice:

    Zi-mi de unde ai luat o versiune bună calitativ că o aştept de două luni. Sau ai mers la cinema? Nici nu ţi-am citit articolul ca presimt că e un spoiler de toată frumuseţea. 🙂

  24. veutzu zice:

    Victor, am fost la cinema, parea ca merita (si asa a si fost… cred). Spoilere nu sunt, nu numai pentru ca as fi anuntat asta, dar nu prea e nimic de spoilerit.
    Sincer, inca nu stiu daca mi-a placut sau nu. Asa ca mai bine il vezi si apreciezi tu dup-aia…

  25. Victor zice:

    A apărut pe 30 DVD-ul. Şi rip-urile, binenţeles. Nu mai verificasem torentele de câteva zile. Mâine mă pun să-l văd.

  26. veutzu zice:

    Victor, ce sunt cuvintele astea lipsite de semnificatie pe care le folosesti tu, rip-uri, torente?! :))

  27. Victor zice:

    Ce, mă, ai blogul „ascultat” de securişti? Bagă şi tu disclamer. :p

    Domnu’ securist, vă rog frumos să mă credeţi că eu nu fac uz de aşa ceva. Doar îmi arunc ochii pe-acolo pentru a controla evoluţia acestei activităţi ilegale şi ilicite şi a vă raposrta dumneavoastră aici pe blog la Veuţu.

  28. veutzu zice:

    Domnu’ securist, victor e sugubatz. Noi nu dam jos de pe… cum se cheama?… aa, da, viitura, ba nu, torente!, asa, pentru ca traim intr-o tara atat de bogata si civilizata, incat ne permitem sa platim 5-600.000 lei pe un DVD original, nu inteleg domne de ce fura altii de pe net! ca uite-asa a venit criza, ca da lumea jos da pa net….

  29. Victor zice:

    Va să zică am terminat şi eu de văzut inception. Acu două minute. Încă rulează genericul acum, în timp ce scriu dar muream de nerăbdare să-mi las impresia aici. Ai fost dur cu filmul ăsta. De acord cu tine că multe din miturile regăsite sunt vechi; ca să fim cinstitţi unele datează încă din antichitate, de pe la filosofii greci cetire. Dar să fim serioşi, unde le-am mai găsit pe toate amestecate atât de mişto până acum? Iar ideea de a trăi o viaţă, uneori chiar mai multe, de a acumula o experienţă de înţelept secular în câteva ore pe mine m-a fascinat. Cel puţin pentru mine asta a fost o idee nouă. Toate astea la un loc mă determină să zic că, în ceea ce mă priveşte, este cel mai bun film apărut în ultimul deceniu. Sau cel puţin în ultimii cinci ani. Chiar dacă are un final de căcat. O să mă întreb mereu dacă titirezul ăla s-a oprit atunci sau nu. :))

  30. veutzu zice:

    Da, da, titirezul ala si-a batut joc de noi! :))
    Revin.

Lasă un răspuns

