Ţâţe la operetă?!


Maidenar fiind, descinderile mele la Opereta au fost sporadice: in 28 de ani am onorat de trei ori. Prima data la Oklahoma, in copilarie: agreabila, dar prea soft. Apoi West Side Story (ce film inca senzational!), in anii ’90: orchestra se auzea infect, numerele de balet erau faultate de duduitul rau prevestitor al Oanei Sarbu pe podea, lovitura de gratie (dupa care am si plecat cu grosolanie) fiind momentul in care un coleg trebuia s-o prinda in brate, iar cand rotofeia actrita l-a nimerit, jur ca l-am auzit icnind! In fine, duminica asta am vazut Romeo si Julieta lui Gérard Presgurvic, la care ne-am dus cu speranta secreta ca se intampla o minune si vedem ceva de calitate. Odata si-odata trebuia sa vedem si un spectacol bun, nu? Poate ca de data asta, poate ca…

Si, neasteptat: chiar a fost misto! Muzica e epocala, actorii (majoritatea foarte tineri) au jucat extraordinar, iar cand am vazut scena am crezut ca m-am trezit in Wild Side cu Tommy Lee invartindu-se cu tobele: scena se roteste cu totul, coboara pe jumatate, urca la loc, se lasa balcoane, dispare cetatea si apare o biserica – inchipuiti-va orasul care se schimba noaptea din Dark City transpus pe scena Operetei.

Dar n-a fost totul perfect. In primul rand, din seria numita ad hoc cu Maria „That was unnecessary!”, trei mari chifle care au stricat un show de exceptie: 1 – in primele minute, una dintre balerine s-a cracit in mijlocul scenei de i s-au vazut limpede doua masele si-o plomba de aur. 2 – Paris, spre final, a slobozit un urlet de primadona de-am crezut ca se rupe-n doua si iese din el Barry din Bee Gees. 3 – din cand in cand aparea pe scena, fara nicio legatura cu opereta curenta, una care invartea doua funii cu foc la capat, iar la final s-a scalambait, mai mult goala, exact cu curul la crucifix. Ce sa zic? Regizorul Miklós „Kero” Kerenyi (care in rest a facut o treaba ametitoare) ori e satanist, ori e idiot, ori tipa e o garderobiera care intra pe scena cand se face muci.

Claudia Maru Hanghiuc, Diana Nitu si Georgiana Mototolea

Alte minusuri: actorul din rolul preotului avea, vorba Mariei, moaca de manager, dar sub nicio forma de preot, ba mai si semana enervant cu Bogdan Naumovici – esec total; Romeo (George „Jorge” Papagheorghe – vorba prietenului Mutu: „sa va intre bine-n cap!”) e dragutel ca Razvan Fodor, dar bulanos ca Liviu Varciu si prea versat ca sa para un amorez zapacit – a jucat foarte bine, dar dupa mine nu era potrivit; Julieta, iarasi, joaca din toata inima, dar e comuna si nu are acel ceva care l-a scos din minti pe Romeo; inevitabil, in prima parte au fost probleme cu microfoanele, Benvolio (Adrian Nour, foarte iubit de public) fiind sabotat de-am crezut ca sunetistul e un Capulet; in fine, traduceri gen „Julieta s-a mozolit cu Montaguul ala” sau „Capuleti / Sunteti infecti” au parut deplasate si, dupa parerea noastra, au scazut valoarea unui show extraordinar.

Ca sa revenim insa la plusuri: Georgiana Mototolea (mama Julietei) – voce, atitudine, interpretare, tinuta de vedeta, tot ce vrei; Claudia Maru Hanghiuc (doica) – ar fi putut face spectacolul singura; neasteptatele diferente fata de piesa originala (a rupt-o si cu Shakespeare, si cu Zeffirelli),  o surpriza placuta care improspateaza povestea; coregrafia, muzica si alte lucruri la care nu ma pricep, dar care mi-au placut foarte mult.

Exista insa si o scena pe care nu stiu daca s-o incadrez la plusuri sau la minusuri, care are loc (ca sa ramanem in spiritul libretului) dupa futaiul inaugural al tinerilor indragostiti, in care Julieta ne arata cu seninatate o ţâţă; si nu stiu daca a facut-o ca sa atraga ieftin spectatori sau daca bulangiul de Jorge (care nu a sarutat-o simbolic, cum se face la opereta, ci tot timpul i-a luat limba in gura ca la caminul cultural) i-o fi taiat breteaua la sutien.

...si asta e sarutul cel mai cuminte din toata opereta!

Per total trebuie sa recunosc ca mi-a placut, ca este un spectacol bine gandit si foarte mult muncit, ii felicit pe toti cei implicati si vreau sa mai amintesc doar replica Mariei la iesire:

– Ti-a placut, Veone?

– Da.

– Aiurea, ca te-ai uitat la ceas mai des decat ma uit eu cand iesim la bere!

LATER EDIT: A doua zi dupa concert vorbesc cu un bun prieten, Nutzuf, cu care nu ma mai vazusem de vreo 9 ani. Nu mai stiu cum vine vorba de un concert rock, eu ma laud cu opereta… si asa aflu ca senzationala scena multifunctionala ca un briceag Swiss Army era opera lui si a nu mai putin bunului prieten Traian!

~ de veutzu pe 6 Iunie 2011.

7 Răspunsuri to “Ţâţe la operetă?!”

  1. in primul rind un vot ! am si eu o mica intrebare :cind ai tu atita timp liber ? eu nu am mai fost la un teatru sa la un spectacol de opera sau opereta de prin ’94.
    din descrierea facuta de tine pare o chestie care trebuie vazuta asa ca cu prima ocazie imi iau sotia si mergem.

  2. Da, Nicu, neaparat sa-l vedeti, o sa va placa mult😉
    Iar timp liber… opinia mea e ca nu gasim timp liber doar daca nu ne intereseaza un lucru. Pentru tot ce ne intereseaza, gasim timp. E adevarat, voi il aveti si pe nastrusnicul cel mic (sa va traiasca!), dar chiar si asa poti gasi timp😉

  3. wow, a aparut si in romana, incredibil.

    spre comparatie, versiunea musical, pe care o stiu de pe M6, inca de cand eram prin liceu: http://www.youtube.com/watch?v=ZvQmi1JzTtc&feature=related

  4. Da, si asta e tot un musical, practic. Si e misto😉

  5. Inca o recenzie ca asta, si cat nu-mi place mie genul asta, ma convingi.

  6. Am vazut muzicalul asta in 2009. Nu stiu cum se mai prezinta acum, insa atunci imi aduc aminte ca am fost impresionata si chiar vroiam sa mai merg… Cronicile au fost bune, cam tot ce am citit la vremea aia. Daca sunt si puncte slabe, cu siguranta sunt anulate de partile bune.
    Nu se va ridica niciodata la varianta francezilor, insa piesa merita vazuta macar o data.

  7. Da, e drept, in ciuda defectelor, per total ne-a lasat o impresie foarte buna.

Lasă un răspuns

 
