De la Gioni Răducanu la Johnny Raducanu


…Se intampla spre sfarsitul anilor ’70. Aveam parte de uluitoare lucruri noi: tocmai aparusera monedele de 5 lei, din aluminiu, stralucitoare si netede, care nu aratau precum invechitele monede comuniste. In acelasi timp, se inaugurase metroul, iar aceste doua noutati dadeau vietii o tenta de occident, de modern, e greu de spus daca pe atunci ma gandeam si la capitalism.

Si ca o incununare, m-am dus cu parintii si sora la Tusnad, intr-o iarna pe cat de grea, pe atat de frumoasa. Tin minte franturi: broastele uriase din piatra de langa strand, de care sora mea s-a speriat; ospatarita unguroaica cu fusta scurta cum nu se purta la Bucuresti si la care scolarul Veone se holba pe furis; saniile cu ghidon carenate, sau cum s-or chema, sovietice marca Ciuk si Ghek; sala de mese, pe al carei hol exista un afis in care primul nume era al lui Gioni Raducanu.

Probabil prea mic sa ma preocupe jazzul, m-a frapat grafia neobisnuita (i-am si intrebat pe ai mei care era explicatia), precum si faptul ca putea exista cineva, in Romania, pe atunci, pe care sa-l cheme Johnny. Vacanta la Tusnad a fost una de care iti aduci aminte cu nostalgie toata viata si poate ca aversiunea mea fatza de xenofobie, in special fatza de „a avea boala pe unguri”, se datoreaza si saptamanilor petrecute acolo. (Da, da, dragii mei Dragos si Milena, stiu, nu sunt din Targu-Mures, poate ca mi-e usor sa vorbesc…😀 ) Anii au trecut, am terminat generala, liceul, restul, am pierdut un an si patru luni din viata in armata, am trait la etajul 8 niste cutremure care m-au marcat, a fost revolutia, am avut nenumarate joburi, de la santierist la patron de editura (stagiul pe picamar mi-a folosit la editura, reusind sa o fac praf; multa muie pe aceasta cale domnului Broscaru Petre), s-au intamplat atat de multe lucruri, in 1993 am ajuns toti prietenii in spital: maini rupte, caderi de calciu, operatii de bila, deplasari de disc etc.; majoritatea am scapat.

Si in tot acest timp, Johnny Raducanu – care era un star inca de atunci – a cantat. Cand eram eu mic, Gioni Răducanu, sau Johnny Răducanu, era deja o vedeta, se apropia deja de 50 de ani si avea afis cu numele sau in barul unui hotel din Tusnad. De aici, de la mine, viata mea pare cel mai important lucru din univers, il umple si vrea sa fie centrul acestuia. Dar, asa colosala, importanta si cruciala cum o percep si ma laud cu ea (16 luni de armata; cutremure nasoale; boala; dar si iubirea Mariei, fericirea de la revolutie, primele povestiri publicate), e neinsemnata pe langa oameni ca Johnny Raducanu, care depasisera de mult etapele astea si pe deasupra aveau si o cariera – in timpul in care eu doar ma duceam la munca.

Acum inteleg mult mai bine teoria relativitatii.

~ de veutzu pe 22 Septembrie 2011.

8 Răspunsuri to “De la Gioni Răducanu la Johnny Raducanu”

  1. splendida postare ! un vot de 5 puncte si cele mai calde felicitari.in alta ordine de idei cum fac sa te adaug la prieteni si cum fac sa adaug la prieteni amicii din fosta mea platforma de bloging.am mai ramas citiva si tare nu asi dorii sa pierd legetura cu ei.

  2. Ei da
    Welcome back si bine ca ti-a revenit cheful de scris

  3. Welfind! (Ca anglofonii nu au „bine te-am gasit”, ca noi)
    Si nu mi-a revenit….

  4. Thanks!
    Pai te duci la Blog –> Dashboard –> Links –> Add New Link. Acolo iti va cere adresa amicilor, dupa care bifezi noul link la rubrica „Blogroll”, apoi dai OK si gata, ai creat linkul spre ei.

  5. georgeeee verifica-ti te rog emailu ;D thanks

  6. Aoileo! Mersi😉

  7. Bun articol, imi place acest blog. Un pic off-topic: va supun atentiei site-ul FILME1.NET – un site gratuit de filme online subtitrate in limba romana, fara reclame (!), rapid si foarte bun. Eventual, poate va intereseaza si un schimb de linkuri. Va multumesc anticipat!

  8. Vreti sa spuneti ca site-ul dvs. chiar este GRATUIT, adica dupa ce vezi 10 minute nu-ti cere sa platesti? Sau dupa un episod sau dupa 5?
    Dispari, mah :))

Lasă un răspuns

 
