Paznicul digului anyone? [REZOLVAT]


Dupa revolutie, cand „s-a dat liber” la filme, am vazut mai multe alde Moarte grea si Nico („actiune, urmariri, elicoptere” – prietenii stiu de ce) prin sali de video cum ar fi cea de pe strada Onesti. Dar era uimitor ca puteam vedea si filme-protest, pana atunci interzise, care pe vremea aia pareau culmea senzationalului si te uitai la ele dand din cap aprobator pana la sfarsit. Gen Cainta lui Abuladze si Omul de marmura (Wajda), filme pe care le-a vazut deja toata lumea si despre care se scrie si se vorbeste foarte mult.

Dar a mai fost si un film unguresc – o satira antidictatura, anticomunista – de care mi-am amintit deunazi si mi-am dat seama ca nimeni nu vorbeste sau scrie despre el, desi pe vremea respectiva discutiile pe tema lui („Bah, da’ faza aia cand…”) ne umplusera multe iesiri la bere prin Cina, Marul de Aur si alte carciumi in egala masura uitate. Titlul romanesc al filmului era Paznicul digului (sper) si nu gasesc nimic despre el pe net, cel putin cu titlul asta. Nu mai tin minte cine juca, nu mai tin minte despre ce era vorba, mi s-a sters aproape totul din minte – mai putin ca din filmul asta am aflat cuvantul maghiar pentru culoarea negru, si anume fekete (un personaj povestea cum s-a trezit noaptea la usa cu o masina mare si neagra: nagy fekete automobilom, sau asa ceva). Si mai am imagini cu un canal si un peisaj cu mult noroi, poate si o servieta de piele gen anii ’50 – dar mai mult nu mai stiu, nici macar anul filmului. (Culmea ironiei: cea mai buna cenzura este uitarea.)

Voi va mai amintiti ceva?…

LATER EDIT: Eram precis ca va veni cineva sa-mi dea cu titlul peste bot. Culmea insa, tot mandea l-a descoperit: A tanú.

~ de veutzu pe 20 Octombrie 2011.

7 răspunsuri to “Paznicul digului anyone? [REZOLVAT]”

  1. prea putin.si mai putini isi aduc aminte de filmele unguresti.nu ca ar fii chiar de ‘cacat’ dar si atunci ca si acum xenofofia e la mare tinere.

  2. ardealul, ardealul, si tara romaneasca!

  3. erdely, igen, erdely!

  4. Eu mai stiu doar de Arabela, Norii Negri (serial pe TVR) si mult mai tarziu Sandi Bell :))

  5. Uuu.. Arabela… Pane Rumburaku… Ce vremuri, Babi 😉
    PS Am visat azi-noapte ca eram la cabinetul 21 A si aveam examen la slava veche sau asa ceva. Stii ceva? Tui ai dat examenul?! ;))

  6. Parca doar in anul I am avut exam la slava veche…Eheee! Si ce-ai facut, l-ai luat? :))

  7. Avand in vedere ca dormeam in banca, ca-n pat, ba ma mai si intorceam pe partea ailalta, as putea jura ca nu.

Lasă un răspuns

 
