Enigma Ionescu


Poate ca postul asta n-o sa aiba sens deplin pentru cei care nu-l cunosc pe Veone si in viata reala, dar chiar si asa nu gasesc o explicatie a enigmei lui Ionescu.

Pe vremuri aveam in bloc o familie de moldoveni care reprezentau o imagine foarte potrivita pentru cuvantul „degenerati”. O familie odata bine, dar care in timp decazuse si fizic, si social, si intelectual. Nu faceau parte din clasa muncitoare, erau bine imbracati (desi hainele erau foarte vechi) si manierati, desi reci. Ionescu-tatal, un om la 60 de ani, era masiv dar prost croit, exact cum mi-l imaginam pe Gog al lui Papini. Nu era voinic (cuvant ce sugereaza sanatate), ci neglijent inchegat, parca avand mase de muschi puse la repezeala unde s-a nimerit. Sotia lui era o batrana stearsa cu o figura obositoare. Nepoata era urata, masculina, cu solduri extrem de late si mers in consecinta. Cred ca era un copil cuminte, dar inca de la vreo 10 ani ceilalti copii, se vede din cauza aerului ei sinistru, o poreclisera „Mengele”.

In fine, fiul batranilor avea undeva in jur de 35 de ani si parea un soi de Nicu Ceausescu imbatranit si in mizerie. Inalt, slab, cu mers haotic, imbracat (inclusiv vara) intr-un etern fâş ce flutura pe langa el si cu fular, plutea pe langa bloc cerand invariabil tigari. Omul – care parea sa nu aiba nume mic, toata lumea ii spunea doar „Ionescu” – era in mod evident bolnav psihic. Barfa era ca fusese un student eminent, dar, parasit de logodnica, innebunise. Desi parea destul de amenintator, era inofensiv. Locuia cu parintii si nepoata, iar uneori tatal sau urla la el pe palier, nelasandu-l sa mai intre in casa, astfel incat Ionescu era silit sa cutreiere strazile ca o fantoma si sa doarma noaptea Dumnezeu stie unde.

Daca il auzeai vorbind, te surprindea putin faptul ca vorbea fara sens, desi cuvintele parusera sa fi fost legate initial in fraze normale, cu idei. Era ca si cum ar fi luat texte din ziar si le-ar fi amestecat intre ele pana si-ar fi pierdut sensul. Subiectele erau dintre cele mai diverse, de la actualitatea mondena la educatie. Dialogul cu el putea fi logic pret de doua-trei replici, mai ales lucruri banale (Ce mai faceti?, Este frig afara, nu-i asa?), dar mai departe omul se pierdea in elucubratii fara sens. Pe mine ma cunostea din vedere, de ani si ani de zile, dar nu stia nimic despre mine (nu parea sa-l intereseze cineva), nici macar cum ma cheama; probabil eram pentru el doar un vecin binevoitor.

Intrebarea este insa: de ce, mai mereu cand schimbam cateva cuvinte cu el, imi vorbea (chiar si fara logica) despre filme si Hollywood?!

~ de veutzu pe 21 Februarie 2012.

7 Răspunsuri to “Enigma Ionescu”

  1. trist.am cunoscut si eu in copilaria mea o asemenea persoana.imbracata aiurea,consumind alcool in circiuma ‘Ozana’.mai peurma am aflat ca in tinerete facuse facultatea de arhiologie si ca avea si citeva lucrari publicate.nefericita persoana a innebunit atunci cind l-a gasit pe sot cu alta coarda in patul conjugal.

  2. Eu cred ca te confunda cu unul din fratii Coen. Dar nu era departe!🙂

  3. Pai si nu sunt unul dintre fratii Coen?!😉

  4. Da Veo, il tin minte. L-am mai vazut pe strada, ocazional, conform descrierii. nepoata locuieste in apartament, in locul batranilor. |Sunt ani de cand nu mai vine la cersit o tigare. Se discuta ca a fost profesor universitar de matematici. Puii mei. Nu mai stiu nici eu , dar mi-ai adus aminte de mosulica ala simpatic: „Studentel”, decedat prin ‘ 86 – 87’ de la tine de pe scara.

  5. Da, da, acum, ca zici, parca imi amintesc de „Studentelul”… Doamne, ce vremuri…
    Da’ nu ma prind cine esti! Gabitza?😉

  6. dadaism ?

  7. La asta nu m-am gandit!😉

Lasă un răspuns

 
